Titel: Een dagje uit
Onderwerp: De leerlingen leren door het doen van de webkwestie hoe ze een dagje uit kunnen plannen. Waar haal je informatie vandaan over activiteiten, wat voor een soort activiteiten zijn er, hoe moet je er met het openbaar vervoer komen, wat moet je mee nemen in je tas, wat en waar eet je en hoeveel kost je dit uiteindelijk.
Schooltype: Vmbo / Havo / VWO
Groep: Klas 2
Vakgebied: Verzorging
Uitvoering: Viertallen
Tijdinvestering: 4 tot 5 lesuren
Extra's:
WebQuest-maker: Joost de Laat (joost.delaat@dominicus.nu)
Dominicus College, Nijmegen
Ik hoor graag je ervaringen en opmerkingen als je deze webkwestie in je lessen gebruikt.
Dagje uit: museum
Afbeelding van Gerd Altmann via PixabayDe webkwestie Een dagje uit is bedoeld voor het tweede leerjaar vmbo-t/havo/vwo.
De webkwestie wordt gebruikt in het vak Verzorging in het kader van de lessen "Omgaan met geld".
Voorafgaand aan de webkwestie hebben de leerlingen een les gehad over het opstellen van een begroting (naar aanleiding van een concertbezoek).
De leerlingen leren door het doen van de webkwestie hoe ze een dagje uit kunnen plannen. Waar haal je informatie vandaan over activiteiten, wat voor een soort activiteiten zijn er, hoe moet je er met het openbaar vervoer komen, wat moet je mee nemen in je tas, wat en waar eet je en hoeveel kost je dit uiteindelijk.
Het is gebleken dat veel leerlingen ook winnen aan zelfvertrouwen en een positief gevoel hebben over wat ze voor elkaar krijgen. Ze hadden niet verwacht zo'n leuk dagje te kunnen organiseren. Verschillende leerlingen leven zich zo in dat ze het bijna meemaken.
Mijn ervaring is dat leerlingen slecht lezen, het is dus aan te raden de webkwestie eerst samen door te nemen en hen toch ook een papieren versie te geven.
De webkwestie is gemaakt voor 4 tot 5 lesuren.
De leerlingen werken in groepjes van 4 en vullen eerst een werkplanner in waarin ze inhhoudelijke taken en vormgevingstaken verdelen (zie werkwijze).
Bij leerlingen die nog niet zo gewend zijn om met de copmputer om te gaan, verdient het aanbeveling om ze eerst op papier de opdracht door te laten nemen en vervolgens op papier de werkplanner in te laten vullen, voordat ze aan de webkwestie gaan werken. Dit voorkomt zoeken in het wilde weg zonder heldere afspraken.
Het valt niet altijd mee goed samen te werken. Dat vraagt veel discipline en overleg. Het is goed om een groepje leerlingen regelmatig even van de computer af te halen om de samenwerking te bespreken.
Wat heben de leerlingen geleerd aan vaardigheden
een leuke activiteit zoeken op internet
een reis met trein en bus plannen (met internet)
niet verdwalen in een vreemde omgeving (plattegrond gebruiken/toepassen)
een begroting maken en realiseren wat een en ander kost en wat er allemaal betaald moet worden
je goed voorbereiden op een dagtrip
nadenken over hoe je met het milieu omgaat
omgaan met internet; zoeken op internet
informatie opvragen (via internet of telefoon)
een telefoongesprek voeren met een officiele instantie
met computer omgaan: tekstverwerken, tekstopmaak, afbeeldingen gebruiken
samenwerken (plannen, afspreken, problemen oplossen, taken verdelen, initiatief nemen, verantwoordelijkheid nemen en geven)
een verslag verzorgd en netjes afleveren (inbinden, inhoudsopgave, opmaak, zinvolle afbeeldingen erbij, ed)
en misschien ook nog wel:
video opnemen (camera gebruik, draaiboek, regie, locaties bedenken, monteren)
foto's maken (fantasie, technische eisen, juiste keuzes)
powerpointpresentatie maken (toepassen specifieke mogelijkheden van deze software: gebruik van tekst, afbeeldingen, geluid/muziek, links, navigatie, ed)
website maken (toepassen specifieke mogelijkheden van deze software: gebruik van tekst, afbeeldingen, geluid/muziek, links, navigatie, ed)
Bij de beoordeling van het verslag gebruik ik een beoordelingspapier, waarin per item wordt aangegeven hoeveel punten te scoren zijn.
Download hier het beoordelingsformulier.