Je gaat bij elkaar zitten en bedenkt eerst waar jullie interesses liggen en wat je met elkaar zou willen bezoeken. Kijk eventueel op internet, maar blijf niet te lang in deze fase hangen; hooguit 25 minuten, maar beter korter.
Dagje uit: Amsterdam
Afbeelding van 0805edwin via PixabayJullie gaan niet allemaal hetzelfde zitten doen; jullie moeten taken verdelen. Ieder van jullie is verantwoordelijk voor een hoofdstukje uit het verslag en heeft een duidelijk aandeel in de presentatie (bijv. eindredactie, voorkant ontwerpen, plaatjes zoeken , fotograferen, cameraman, webontwerp, ontwerp powerpointpresentatie, interviewvragen, ed).
Verantwoordelijk zijn voor een hoofdstuk betekent niet dat je niet samen aan een taak mag werken, maar er is een eindverantwoordelijke en ieder zorgt dat zijn of haar taak in de toegemeten tijd voorrang krijgt.
Voordat je verder gaat vul je het formulier WERKPLANNER in tweevoud in. Een exemplaar voor jullie en een voor de docent. Daarna mag je pas verder als je toestemming hebt gekregen.
Download hier het formulier WERKPLANNER.
Overleg hoe je informatie gaat verzamelen (internet, cd-roms, brochures, folders, telefoneren) en maak afspraken wie wat meeneemt. Bekijk ook het hoofdstuk Informatiebronnen. Spreek met elkaar af wat je de volgende les bij je hebt.
Voordat je in een werkles ieders zijns weegs gaat overleg je eerst wat je hebt, of iedereen het eens is met je opzet en invulling van je hoofdstuk, of je hulp van anderen kunt gebruiken, of je problemen hebt om verder te komen.
Op het einde van het project vul je het evaluatieformulier in. Download dit EVALUATIEFORMULIER hier.
Op dit formulier schrijf je:
of iedereen zich gehouden heeft aan de taakverdeling en de afspraken.
Als er wat veranderd is dan geef je aan waarom dat is gebeurd.
hoe de samenwerking in je groepje is gegaan
of je er zelf goed aan hebt kunnen werken;
wat je hebt geleerd van deze opdracht;
wat je de volgende keer beter zou willen doen
Zorg dat jullie het werk goed organiseren en plannen. D.w.z., dat je er voor zorgt dat je:
elke les voldoende werk bij je hebt
alle materialen bij je hebt (verzorgingsboek, folders, ed)
alles op tijd inlevert (er gaat 1 punt per les eraf bij te laat inleveren)
Zorg ervoor dat niet één persoon alle spullen bij zich heeft ieder heeft het eigen werk bij zich; bij ziekte van een van je groepsgenoten contact opnemen en werk overnem
Schriftelijk: Het verslag wordt netjes gebonden in een snelhechter en getypt, geprint of uitgeschreven op A4-formaat ingeleverd. De snelhechter is voorzien van een sprekende en beeldende voorkaft, inhoudsopgave en alle namen van het groepje. Het verlag is ingedeeld volgens de hierboven aangegeven indeling. Bij elk hoofdstuk staat welke leerling(en) verantwoordelijk waren.
Digitaal (webpagina, PowerPointpresentatie): de presentatie heeft een heldere opbouw en navigatie. Elk hoofdstuk op een aparte webpagina('s) of dia('s). Probeer zoveel als mogelijk gebruik te maken van de specifieke eigenschappen van het medium. De docent spreekt met je af hoe je het moet inleveren.
Handleidingen voor diverse digitale presentaties kun je hier vinden.
Video/ fotoserie: maak per hoofdstuk korte - gespeelde - scenes waarin je ook in beeld (dus niet alleen in tekst) zoveel mogelijk informatie geeft. Denk bij locaties bijvoorbeeld aan: bushalte, station, treincoupe, winkel, restaurant, openbare weg, je eigen huis (vertrek/aankomst). Zorg in voorbereiding voor een draaiboekje en maak duidelijke afspraken over camera(gebruik). Camera's zijn op school te leen.Download hier de handleiding videoverslag.Als je voor foto's kiest zul je toch ook op papier een en ander moeten toelichten (denk aan een soort fotoboekje)
Podcast: informatie via gespeelde interviews, muziekfragmenten, reclameblok over de attractie, spontane opnames, ed.Zorg voor afwisseling en werk nadrukkelijk met rollen/stemmen en geluiden. Maak gebruik van het specifieke van dit medium. Download hier de handleiding voor een audio-/radioverslag/podcast. Je kunt ook kijken op de pagina informatiebronnen.