WAT MOET JE DOEN?
Met zijn vieren gaan jullie een dagje uit en wel op een donderdag in de maand mei (geen feestdag) . Jullie mogen 's avonds om ca. 22.00 uur thuis komen. Jullie gaan naar een pretpark, attractiepark, themapark, dierenpark of naar een bepaalde stad met activiteiten (bijv. een museum) in Nederland. Dat mag je allemaal zelf weten.
Het moet wel minimaal 30 km van je school af zijn. Dat mag je zelf uit zoeken.
En je moet zelf met het Openbaar Vervoer, je wordt dus niet met de auto gebracht door je vader of moeder.
Dagje uit: Pretpark
Afbeelding van Paul Brennan via PixabayVan de voorbereiding van dit Dagje Uit maak je met zijn vieren één verslag. Ieder van jullie is verantwoordelijk voor een onderdeel daarvan.
Je verslag mag schriftelijk zijn, een webpagina, een PowerPointpresentatie, een videoverslag, een podcastverslag, een fotoverslag of een combinatie ervan.
In dat verslag zorg je dat de volgende onderdelen aan bod komen:
je vertelt waar je naar toe gaat, wat is het doel van jullie dag je uit (welke attractie, welke stad, welk park, enz.)
je geeft informatie over openingstijden en prijzen
je legt uit waarom jullie nu precies daar naar toe wilden en niet ergens anders (je motivatie dus)
je zorgt er voor dat je in je verslag (gekopieerde informatie uit) een folder van de attractie, of geprinte informatie van cd-rom of internetsite over de attractie; je kunt ook internetlinks aangeven (als je een digitale presentatie hebt), met andere woorden : maak alles controleerbaar.
Beschrijf hoe jullie naar de attractie gaan. Noteer de route met trein en bus. Noteer welke trein je moet hebben en ook waar je moet overstappen. Noteer ook welke bus je moet hebben om van het station tot bij de attractie te komen. Maak gebruik van de reisplanner op internet. Maak een print van de pagina en verwerk deze in je verslag. Zorg er voor dat het controleerbaar is.
maak een begroting van de vervoerskosten met trein en bus.
zorg voor een tijdschema vaan aankomsttijden en vertrektijden, zowel van de heen- als terugreis (uitprinten van internet, kopie uit busboekje, enz.)
Maak alles controleerbaar met prints, kopieën, links, folders, ed.
Je geeft een beschrijving wat jullie op deze dag allemaal doen (wat je bezoekt, waar en wanneer je eet, enz. ). Hoe uitgebreider en gedetailleerder hoe beter. Je mag het doen in de vorm van een dagboek.
Geef ook aandacht aan het gezamenlijk eten. Jullie bezoeken een restaurant wat betaalbaar is.
Informeer waar het restaurant is en probeer te weten te komen wat er op het menu staat. Maak het controleerbaar met prints, folders, links, ed.
Je maakt een lijst van wat je op deze dag allemaal meeneemt om de dag tot een succes te maken. Denk ook aan je "papieren", zoals bankpas, treinkaart, CJP-pas, ed. Denk ook aan extra kleren, enz.
Jullie bedenken samen 5 maatregelen die jullie nemen om op deze dag het milieu zo min mogelijk te belasten
Jullie maken een begroting van alle uitgaven die jullie samen deze dag doen. Denk aan de volgende posten: entree, voeding, vervoer, boodschappen, "tussendoortje", ansichtkaart, souvenir, enz. Geef het totaal van de uitgaven aan. Zorg ervoor dat je een goede tabel maakt.
Geef aan hoe je denk aan het geld voor dit "dagje uit" te komen.
Geef aan waarop je eventueel zou kunnen bezuinigen.